Roberta : Strainul din casa- mamaiiiitza

Numele tau

Georgeta Serban

Varsta

76

Cum te strigau in copilarie?

Geta. Sotul imi spunea Genoveva.

Cum se numeste satul de unde vii?  Stii istoria lui?

Vin din Comuna Garoafa, jud. Vrancea. Ce istorie? A fost razboi la Marasesti. Noi suntem intre Focsani si Marasesti. 1944.  Bataliile intre rusi si nemti din  muntii Padurea Neagra.. ” Pe-aici nu se trece” s-a strigat la noi.

Ce stii despre strabunicii tai? Nume, date despre ei.

Rotaru. Strabunicul din partea mamei. Bunica a fost casatorita cu un grec, Dimitris, comerciant cu pravalie. Dumitrescu, fratele mamei, a mostenit pravalia. Bunica dinspre tata a avut mama frantuzoaica, tatal de origine germana. Si uite asa am ajuns eu, asa sucita, dintr-un grec, un francez, un german. Maica-ta a invatat germana din mers. Exista in gena ceva. Din patru natii, eu. Cand ma mai certam cu tataie spunea “nu stiu din ce aluat esti, esti incurcata, nehotarata”.

De unde te-ai inspirat pentru profesia ta de asistenta medicala?

De pe camp. Din timpul razboiului. Corturi mari cu crucea rosie, cu paturi de fier, ranitii stateau si pe jos, oamenii buni erau in alb cu cruce rosie pe mana. Ne duceam, eram copii, na. Ne-au vaccinat, ne-au dat pastile, pesmet, dulciuri. Aveau saci de pesmet. Au stat doi nemti la noi, tot medici. Dar nu m-au inspirat. Eu, pe camp.

Un moment in adolescenta ta in care ai realizat ca ai devenit matura.

A fost un moment critic cand mi-a venit rau, tata m-a dus la spital si a aflat ca sunt bolnava de inima. M-a dus la spitalul militar, avea un coleg acolo. Aveam 16 ani. La scoala mi-a venit rau. Mi-au spus amandoi ca sunt bolnava, ca n-am sa pot avea copii, ca nu am voie sa muncesc din greu. Ma gandeam doar la cine ma mai ia asa, bolnava.

Ce este maturitatea?

Modul prudent de a gandi, de a actiona.

Ce retii despre gradina ta?

Era plina cu pomi de tot felul, ciresi, visini, meri, peri, coarne, alune, aveam vie in gradina, flori in fata casei. Aveam un nuc in gradina,in care se urca Ioana cand o batea mama. Acolo era joaca. Cu fratii nu prea ma jucam. Cu Ioana nu aveam aceleasi idei. Daca mie imi placea acasa, ea era cu talpa. Aveam carti de povesti. Ne jucam sotron, ascunselea, un fel de telefon fara fir, ne faceam papusi. Le punea la rand, credeam ca sunt profesoara. Si tu le aliniai, dar tu le bateai. Uneia i-ai rupt piciorul.  La Siret mergeam sa fac baie. Stiam sa inot, dar am avut intotdeauna frica de apa. Nu-mi place padurea, mi-e frica de ganganii, de gandaci, de furnici, de serpi.

Unde l-ai cunoscut pe tataie?

La fabrica unde am lucrat. Industriala. La un banchet de 23 august. A venit si m-a invitat la dans. A doua zi mi-a dat intalnire si nu m-am dus. A treia zi m-a asteptat la fabrica. ” De ce n-ai venit?” ” N-am vrut.” ” Si cand ai sa te casatoresti cu mine tot asa ai sa faci?” Mama n-a fost de acord. A spus ca plec departe. I-a spus ca sunt bolnava.

” Unde plec, o iau cu mine. Cat traieste, un an, eu vreau sa traiesc cu ea”.

Povesteste plecarea de acasa.

Doar nu plecam in armata sau in razboi.

Prima cearta cu tataia.

Noi nu prea ne-am certat, pana a aparut maica-ta.  Ea cauta sa-i dai atentie. Am spus ca o arunc afara. Avea sase luni. Oracaia de pomana. Eu am spus ca o arunc, el a spus ” cum sa o arunci”.

La ce varsta ai continuat scoala? De ce?

La 28 de ani. Trebuia sa-mi termin scoala sanitara.Ce detalii? Scoala! Am lipsit o singura zi ca n-au mers tramvaiele. In rest, zi de zi, am terminat cu zece.

O amintire legata de copilaria mamei.

Nu vreau sa-mi amintesc.

O amintire legata de copilaria mea.

Cum te duceam in parc, nu-ti placea sa stai incaltata, iti scoteai sosetele si le puneai in spatele carutului, caciula n-o suportai. Mai veneau copii curiosi, la jucariile tale. Poc! Dadeai cu mana. Cum veneam de la Ciufulici, coaforul pentru copii, si spuneai pe afara ” M-am tundat!”

Cei mai buni prieteni, de-a lungul vietii.

A fost doamna Nuti. Stia dinainte ce gandesc. Suferea daca sufeream eu.

In ce crezi?

Cred in singurul Dumnezeu.

Ce inseamna paranormal?

Dincolo de normal. Multe le-am trait. Era maica-ta arestata si nu stiam. I-am auzit vocea. Am fost sigura ca a venit, ca e in dormitor. Am auzit usa cand a intrat. Usa era incuiata. De la tata am invatat, lui ii placea, citea  semnele de pe cer, semnele de pe nori, stia daca lipseste o stea. Avea carti de ghicit, de vise, de zodii.

Descrie-ma ca si cand te-ai intalni cu un extraterestru, o entitate neutra in fata careia nu exista vreun interes de a ma camufla.

Nu te pot descrie. Eu te vad nepoata mea si punct. Putin irascibila. Acum te-ai mai maturizat. Pana acum un an ai fost aproape de nesuportat. Impulsiva fara motiv. Nu esti hotarata. Esti grasa. Iei decizii pripite. Tipi fara motiv. Prietenoasa, caritabila, insa n-ai invatat sa iubesti iubirea.

Descrie-o pe mama.

Nu vreau.

Descrie-l pe tataie.

Cel mai frumos si cel  mai bun barbat din lume.

Oameni care te-au amuzat, oameni personaje, intalniti in cursul vietii.

Unchiul Titi. Ii placea sa povesteasca. A fost un om frumos, inteligent, inspector pe toate restaurantele din Bucuresti. A facut sase luni de inchisoare pentru luare de mita. S-a despartit de sotia lui, prima. O descria ca fiind frumoasa.  De oriunde, din orice, facea o poveste.

 

Ai dat vreodata dovada de eroism?

Inseamna sa-ti pui viata ta in pericol, pentru a salva pe altul. Nu-mi amintesc. (catre televizor) Ia uite, astia se bat acolo, ciobani!

Ce muzica asculti?

Muzica usoara.

Ce te bucura?

Sanatatea, oamenii veseli.

Pe cine crezi ca ai uitat, ai lasat deoparte, in acest interviu?

Pe nimeni. Pe unchiul Nita, sotul Ioanei.

Locul cel mai frumos pe care l-ai vazut.

India.

Daca ai da un sfat celuilalt, care ar fi?

Sa isi urmeze visul, sa nu minta, sa nu tradeze.

Ce inseamna demnitate?

Sa ramai vertical.

Ce inseamna libertate?

Atunci cand iti urmezi constiinta.

Ce inseamna adevar?

Atunci cand nu minti.